معرفی واحد خیرین و مشارکتهای مردمی دانشگاه علوم پزشکی قزوین
دانشگاه علوم پزشکی قزوین در سال 1363از طریق مشارکت مردمی و هیئت امنای منتخب تاسیس شد، و از آنجا که رشد و تقویت شاخصهای سلامت در کشور، مستلزم برخورداری آحاد مردم از امکانات بهداشتی و درمانی است و دستیابی به این هدف جز با اتکا به نقش تاثیرگذار مشارکتهای مردمی فراهم نخواهد شد، در کنار فعالیتهای مختلف خود از حمایتهای خیرین در زمینههای بسیاری برخوردار بوده و هست. حوزه مشارکتهای مردمی و امور خیرین دانشگاه متولی هماهنگی و همسو سازی فعالیت های خیرین در زمینه های بهداشتی،درمانی و... متناسب با نیازها و اولویتهای سلامت دانشگاه می باشد.
اهداف و وظایف
اهم اهداف و وظایف این حوزه به شرح ذیل می باشد:
1)افزایش زمینه مشارکت مردم در امر سلامت در قالب ترویج و تشویق کار خیر
2)ارائه مشاوره به افراد خیّر و نیکوکار در امور بهداشتی، درمانی و... در جهت تطبیق نیّات خیر آنان با نیازهای سلامت استان
3)تلاش در جهت شناسایی خیرین داخل و خارج از کشور و بهره گیری از توان بالقوه آنان
4)گسترش سازمانهای مردم نهاد و موسسات خیریه بیمارستانی
5)تشویق سرمایه گذاری در حوزه سلامت
6)ارتباط با مجمع خیرین سلامت
7)گردآوری آمار و اطلاعات خیرین، خیریهها و سازمانهای مردم نهاد
8)جمع بندی ارزش ریالی مشارکت خیرین به صورت شش ماهه و ارائه گزارش به وزارت متبوع
9)آموزش و توانمندسازی رابط خیرین مراکز تابعه
10)جمع بندی و تدوین کتابچه اولویتها و نیازهای حوزه سلامت در طی سالهای 97تاکنون
11)ارتباط گیری با سازمانها و نهادهای دولتی وخصوصی و بنگاههای اقتصادی جهت جلب مشارکت
12)انعقاد تفاهم نامه با سازمانها و نهادهای مختلف جهت افزایش همکاری و جلب مشارکت حداکثری خیرین
13)ایجاد شناسنامه خیرین سلامت (امکان شناسایی و ساماندهی خیرین )و تقدیر از آنهاو ارج نهادن به مقام ارزشمند بانیان ماندگار
14)تشکیل شورای هماهنگی مشارکتهای مردمی جهت همفکری با خیرین و سازمانهای مرتبط با امر سلامت
رابط خیرین
به منظور هماهنگی و تسریع فعالیت امور خیرین درسطح واحدهای تابعه دانشگاه علوم پزشکی، در هر واحد یکی از همکاران به عنوان رابط خیرین فعالیت میکند.که خیرین با مراجعه به آنها به راحتی می توانند اطلاعات خواسته شده را دریافت نمایند.
شرح وظایف رابط خیرین
1)ارتباط با سایر واحدهای حوزه کاری واحد تابعه خود جهت جمع آوری اطلاعات خیرین
2)گزارش گیری اموال اهدایی و هدایای نقدی از واحدهای مربوطه حوزه خود
3)تکمیل فرمهای برنامه عملیاتی وارسال به واحد مشارکتهای مردمی در بازه های زمانی مد نظر
4)نیاز سنجی و اعلام نیازها و اولویتهای حوزه خیرین در ابتدای هر سال جهت چاپ در کتابچه "دستهای مهربانی همان سال"
5)شناسایی و ارتباط با خیرین و هدایت آنها با توجه به نیازهای واحد تابعه خود
6)پیگیری و هماهنگی جلسات با حضور خیرین و ریاست واحد و مستند سازی جلسات
7)پلاک کوبی اموال اهدایی طبق دستورالعمل" پلاک کوبی اموال اهدایی"
8)ترویج فرهنگ خیرسلامت در سطح واحد خود با نصب پوستر و تراکت
9)شرکت در جلسات حوزه خیرین و انتقال اطلاعات به همکاران شاغل در حوزهکاری خود.
10)اطلاع رسانی اخبار خیرین حوزه کاری خود در سایت دانشگاه
انتشارات واحدمشارکت مردمی
واحد مشارکتهای مردمی دانشگاه در پایان هر سال اقدام به نیاز سنجی واحدهای تابعه در زمینه اولویتهای نیازمند یاری خیرین سلامت نموده و پس از جمع بندی و اولویت بخشی ،اقدام به چاپ کتابچه دستهای مهربانی همان سال نموده است این کتابچه شامل گزارش عملکرد واحد ،فعالیتها و اقدامات خیرین در سال قبل ولیست اولویتهای سلامت حوزه های مختلف (بهداشت،درمان،آموزش، تحقیقات و برنامه های حمایتی )می باشد.خیرین با مطالعه این اثر ضمن آگاهی از عملکرد واحد بنا به سلایقه و نیت خود می توانند یکی از اولویتهای پیشنهادی را برای انجام خیر خود انتخاب نمایند.